OrCam

Vanaf september 2017 is de wearable OrCam in Nederland verkrijgbaar.
    Philogirl verzorgt de PR van OrCam in Nederland. De minicamera OrCam MyEye klik je eenvoudig vast op je bril en leest de tekst voor die je aanwijst. Ook herkent de camera gezichten en vertelt de camera je wie er voor je staat. Dit dankzij zeer geavanceerde slimme software gebruikmakend van Artificial Intelligence. De handige en discrete wearable geeft blinden en slechtzienden hun zelfstandigheid en waardigheid weer terug. De OrCam MyEye is op 27 september jl. gelanceerd in het Nationale Optiekcentrum te Houten.

Lancering OrCam MyEye 2.0 tijdens Ziezo-beurs

door Redactie 27 maart 2018

Revolutie in kunstmatig zicht
Super innovatief Artificieel Vision hulpmiddel

Geavanceerde & baanbrekende wearable OrCam MyEye 2.0 biedt blinden, slechtzienden en mensen met leesmoeilijkheden of leesvermoeidheid meer onafhankelijkheid

Rotterdam, 13 maart 2018 – OrCam Technologies [ZieZo-stand nr. 18], de meest geavanceerde wearable-innovator ter wereld voor kunstmatig zicht voor blinden, slechtzienden en mensen met leesproblemen of leesvermoeidheid, lanceert tijdens de ZieZo beurs van 16 tot 17 maart de OrCam MyEye 2.0. De OrCam MyEye’s 2.0 reageert net als de andere devices van OrCam Technologies intuïtief op simpele handgebaren, maar heeft daarnaast ook een touch bar aan de zijkant van het device. De OrCam MyEye 2.0 heeft slechts één draadloze head unit die magnetisch wordt bevestigd op het (zonne)brilmontuur van de drager, weegt nog geen vijfentwintig gram, is bijzonder klein van formaat en daardoor ook zeer onopvallend. Met de OrCam MyEye 2.0 kan verder weg gezien worden en kleinere tekst gelezen. En dat zelfs in volledige duisternis dankzij de ingebouwde ledverlichting die automatisch aangaat als het donker is.

De devices van OrCam Technologies zoals de OrCam My Reader en MyEye 1.5 en 2.0 zijn licht van gewicht, hebben een compact design en zijn ideaal voor gebruik tijdens het werk, thuis of onderweg. Alle devices maken heel snel een foto en lezen realtime de tekst voor die u aanwijst: vakliteratuur, kranten, boeken, restaurantmenu’s, etiketten op producten, tekst op informatieborden en bankbiljetten. Zelfs de digitale tekst op het scherm van een computer of smartphone. Ook kunnen producten in de supermarkt aan de hand van de streepjescode herkend worden of gezichten herkend.

Naast de reeds bestaande functionaliteiten, is de next-generation OrCam MyEye 2.0-device op veel vlakken verder geïnnoveerd:

• Draadloze head unit
  • Uitermate klein formaat - weegt slechts 22,5 gram
  • Kan verder zien, leest kleinere tekst, werkt ook in volledige duisternis door ingebouwde verlichting
  • Automatische software updates via het door de gebruiker gekozen wifikanaal
  • Beschikbaar in vele talen, waaronder uiteraard het Nederlands

“Met de OrCam MyEye ben ik in staat om zelf vakliteratuur te lezen in plaats van dat deze voorgelezen wordt of dat ik deze in braille lees. Dit geeft mij als zelfstandig ondernemer heel veel vrijheid en onafhankelijkheid. Ik ben zelfs van plan om groepstherapie te gaan geven. Met behulp van de OrCam MyEye kan ik namelijk heel eenvoudig de gezichten herkennen van mijn cliënten in plaats van dat ik alleen op mijn gehoor afga; iets dat heel vermoeiend is. Ik kan mijn energie dus weer steken in mijn vak!” aldus Lidwien Cornelissen, psychotherapeute.

“Het is onze missie om blinden, slechtzienden en mensen met leesproblemen, zoals dyslexie of vermoeidheid bij het lezen, te helpen studeren, werken en leven met een hoge mate van onafhankelijkheid”, aldus Ziv Aviram, medeoprichter, topman en CEO van OrCam. “We willen de levenskwaliteit en onafhankelijkheid van onze gebruikers verbeteren waar mogelijk. Daarom gaan we bij OrCam door met het verder innoveren van onze baanbrekende technologie voor kunstmatig zicht. We willen mensen echt helpen.”

Baanbrekende technologie
De OrCam MyEye 2.0 is draadloos, lichtgewicht en compact, net zo klein als een vinger. Het apparaat leest gedrukte en digitale tekst meteen voor: kranten, boeken, menukaarten, straatborden, productetiketten en het scherm van computers en smartphones. Ook gezichten kunnen worden herkend door de OrCam MyEye 2.0. De identificatie van consumentenproducten, kleuren en bankbiljetten geeft een grote mate van onafhankelijkheid. De OrCam MyEye 2.0 maakt gebruik van baanbrekende ondersteunende technologie en is het resultaat van intensieve Research & Development door hele vakkundige professionals op het gebied van computer vision en machine learning. Dankzij deze vernieuwende technologie heeft de OrCam MyEye 2.0 dan ook niet voor niets tijdens de CES 2018 de Innovation Award in de categorie Accessible Tech gewonnen en de Last Gadget Standing gewonnen.

Professor Amnon Shashua, medeoprichter, voorzitter en CTO: “Duizenden mensen over de hele wereld gebruiken nu de technologie van OrCam in hun dagelijkse leven voor werk, studie en vrije tijd. Met de tweede generatie OrCam MyEye 2.0 zijn er nog vele duizenden anderen die het revolutionaire apparaat kunnen gaan gebruiken.”

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is meer dan 3 procent van de wereldbevolking blind of slechtziend. Uit een recente enquête onder de Amerikaanse bevolking bleek dat bijna 7,5 miljoen Amerikanen kampen met een visuele beperking. Volgens het Amerikaanse National Eye Institute van de National Institutes of Health zijn er in 2050 in de Verenigde Staten meer dan 8 miljoen blinden en slechtzienden. In Nederland zijn er ongeveer 345.000 blinden en slechtzienden, maar dit aantal stijgt helaas. In 2020 zullen er naar schatting zo'n 380.000* mensen een visuele beperking zijn (bron: Bartiméus).

Voor de redactie

Bezoek ons: Ziezo stand #18

Aanvraag van een privédemo en interviews
Neem voor meer informatie over OrCam en interviews contact op met Maaike van Zuilen: 06 456 32 117, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bezoek de workshops
Vrijdag 16 maart – tijd 15:00 – 15:45 -  Locatie Workshopzaal 3, Blok 5
Liron Rosenbaum praat u dan bij over de orCam MyEye 2.0. Uiteraard kunt u de OrCam MyEye 2.0 ook zelf ervaren en testen.

Zaterdag 17 maart – tijd 11:30 – 12:15 – Locatie Workshopzaal 2, Blok 2

Voor meer informatie: www.orcam.com en YouTube en volg OrCam op Facebook en Twitter.

Over OrCam Technologies
OrCam’s missie is de kracht van kunstmatige visie, door middel van innovatieve technologie, te bundelen in een draagbaar apparaatje, om zo het leven van iedereen, die door blindheid of slechtziendheid moeite heeft met lezen, te verbeteren.

OrCam MyEye is een draagbare, intelligente camera ontworpen voor mensen die blind of slechtziend zijn. De intuïtieve, lichtgewicht smart camera leest direct en discreet geprinte en digitale tekst hardop voor en herkent gezichten en producten zoals bankbiljetten in real time. OrCam MyEye’s geavanceerde slimme herkenningssoftware reageert intuïtief op simpele gebaren. Het is licht van gewicht, heeft een compact design en is ideaal voor gebruik thuis of onderweg – het vertelt u direct over de omgeving om u heen. OrCam MyEye maakt heel snel een foto en leest direct de tekst voor welke zich voor u bevindt: kranten, boeken, restaurant menu’s, etiketten op producten en tekst op informatieborden. OrCam MyEye leest zelfs de tekst op het scherm van een computer of smartphone.

OrCam MyEye’s herkent bekende gezichten – eerder opgeslagen gezichten worden door de camera herkend en aan u verteld wanneer zij in het gezichtsveld van de camera komen-, producten, creditcards en bankbiljetten.
OrCam is in 2010 opgericht door prof. Amnon Shashua en Ziv Aviram. Zij zijn tevens medeoprichter van het bedrijf Mobileye, leider op het gebied van de antibotsingstechnologie en innovator van zelfrijdende auto's, dat in augustus 2017 voor 15,3 miljard dollar is overgenomen door Intel Corp.